efficy Förvärvar SumaCRM för 2,1 Miljoner Euro

3 minuter av läsning · Listen

Bryssel 29 oktober 2019 – efficy, den belgiska CRM-utgivaren tillkännagav idag att de har förvärvat SumaCRM, det enklaste och mest användbara spanska CRM för små företag.

Suma CRM grundades 2015. Efter bara fyra år representerar företaget en månatlig omsättning på €47 000 med 906 kunder och nått nollpunkt sedan augusti.

efficy, den europeiska utgivaren av CRM för medelstora och stora företag, grundades 2005 och har idag en årlig omsättning på 20 miljoner euro, 175 anställda och 2 500 kunder i 33 länder. Tomás Santoro, grundare av SumaCRM, undertecknar försäljningen av SumaCRM tisdagen den 22 oktober 2019.

Betalning kommer att ske i tre avbetalningar (november 2019, 2020, 2021). Den första utbetalningen motsvarar 750 000 euro och de andra två rörliga delbetalningarna kan nå totalt 2 100 000 euro.

Efter förvärvet kommer SumaCRM och dess team förbli oberoende. Det huvudsakliga målet för förvärvet är att påskynda produktutveckling genom att överföra alla funktioner i efficy CRM till SumaCRM. Denna affär kommer också att hjälpa efficy CRM att ta sina första steg till den spanska marknaden, tack vare SumaCRMs ställning i Spanien och Latinamerika.

SumaCRM, pionjären för transparens.

Faktum är att vi har kunnat läsa hela köp-/säljprocessen (eller nästan hela) live från bloggen i flera veckor. Det började för en månad sedan när en av SumaCRMs grundare, Tomás Santoro, publicerade en artikel som berättade i detalj vilket erbjudande de just hade fått. Detta följdes av publiceringen av avsiktsförklaringen (LOI), Due Diligence och till och med det första utkastet av köp-/säljavtalet.

På grund av risken är detta något som aldrig tidigare gjorts i historien av nystartade företag och har slutligen materialiserats.

"Nu har vi bara det bästa kvar. Fortsätt att arbeta på vår dröm: Att göra SumaCRM till det bästa CRM för VSE med hjälp av dem som redan har gjort det för medelstora och stora företag, efficy CRM", kommenterar Tomás Santoro, grundare av SumaCRM.

Och enligt Cedric Pierrard, grundaren av efficy CRM:

"Hela efficy-teamet ser fram emot att arbeta med det spanska teamet. Detta förvärv kommer att ge oss en större närvaro i Spanien och att vi får träda in på VSE-marknaden, vilket kommer att vara nytt för oss. Nu, med SumaCRM har vi en lösning för varje företag. ”

Utan tvekan är ett förvärv som sätter kunder i centrum för alla frågor bra för båda företagen.

Om efficy.

efficy skapades 2005 med målet att erbjuda stora och medelstora företag en komplett, flexibel och anpassningsbar lösning för SaaS lösning för hantering av kundrelationer. Baserat i Bryssel finns koncernen i 15 länder, har mer än 550 anställda, nästan 13 500 kunder och 330 000 dagliga användare. efficy är ISO 9001 certifierad och arbetar med kunder från en mängd olika sektorer: Bank (Belfius, BNP Paribas, Fortuneo), Försäkring och ömsesidig försäkring (Amma, Wilink), Subventionerade bostäder, Industri (CEA, Gradus, certified, Tjänster, Turism och transport (Kinepolis, Geneva turism), Detaljhandel (La Redoute, Groupe Gautier), Juridiska sektorn, lokala myndigheter och Handelskammaren.

Om Suma CRM.

Suma CRM har lanserats 2015 och på bara fyra år har företaget lyckats producera en återkommande månatlig omsättning på 47 000 euro med över 906 kunder och har nått sin brytpunkt sedan augusti.

Kontakt Niklas Jakobsson Marknadschef
E-post:  nja@efficy.com